Refresh


Home : Podium


Recensenten onder vuur

© Freek Verdonckt

di 22/05/2012 - 10:19 Zelden reageert een theatermaker publiekelijk op recensies van een nieuw stuk. Stijn Devillé, regisseur en auteur van 'Hebzucht', vond het echter een must en schreef een open brief aan enkele theaterrecensenten.

'Hebzucht’ van Braakland/Zhe Bilding heeft het over de bankensector, de financiële crisis en de achterliggende oorzaken. Voor Devillé missen de recensenten de pointe van zijn stuk. Te veel wordt gefocust op de vorm en de plot van het stuk en te weinig op de werkelijke inhoud en de plaats van theater in de maatschappij.

“Ik gebruik de plot als een glijmiddel om het over een maatschappelijk fenomeen te hebben. Toch gaat het in elke recensie grotendeels over het plotje, alle personages worden telkens met naam en toenaam vermeld. Maar over het maatschappelijk fenomeen en over de impact van het getoonde op het publiek, gaat het hooguit in de slotzin. Voor mij is het theater een plek om stil te staan. Om collectief na te denken. Het woord te nemen.”

Op de kritiek dat Devillés commentaar op de financiële sector de algemene clichés bevestigt en te weinig reflectie en afstand heeft op de feiten, zegt Devillé het volgende:

“Had ik dan moeten ontkennen of nuanceren dat topbankiers als Pollard, Lallemand en Jacobs uit Hebzucht ons tot op vandaag bestelen en beliegen? Zou dat beter theater hebben opgeleverd? […] In de voorstelling leg ik hun handelen en drijfveren bloot. Toon ik de context. Probeer ik zo min mogelijk te oordelen eigenlijk (lees de tekst er maar op na). Probeer ik het te begrijpen. En ik zie en ik snap wat ze doen. Maar ik begrijp het niet. Net zoals ik in Hitler is dood de context en het handelen toon. Maar de daden niet kan begrijpen. Want na ruim een jaar bronnenonderzoek, na vele gesprekken met mensen uit de financiële sector (ook nu, tijdens de tournee), blijkt het allemaal te kloppen. Blijkt de titel gewoon de juiste te zijn. Worden de hoofdrolspelers in de echte wereld voor de rechtbank veroordeeld voor feiten die in onze voorstelling aan bod komen. En misschien is dat wat zo schrikwekkend is: dat het wààr is. En misschien is de waarheid moralistisch. En komt ze wat traag op gang. Misschien duurt ze ook wat te lang. En is ze een gemeenplaats. Maar ze is wel waar.”

Stijn Devillé eindigt met een oproep tot debat. Een vraag naar wat theater vandaag kan betekenen in de samenleving.

Lees de volledige open brief van Stijn Devillé hier.

Lees de recensie Van Roeland De Trazegnies over 'Hebzucht' hier.
 


Meer Podium

Vier dagen dans tijdens Bouge B

26/03 Tijdens het vierdaags lentefestival Bouge B ontdekt u wat er groeit en broeit in binnen- en buitenlandse dansstudio’s. Op één avond kan u verschillende voorstellingen meepikken in deSingel. lees meer

Nobody Home, dé theaterhype in Nederland

24/03 'Nobody Home' is al maanden dé theaterhype in Nederland. Elke avond is de zaal uitverkocht, Arnon Grunberg is fan. Hier heeft nog bijna niemand over dit stuk van Daria Bukvic gehoord. Dat zal hopelijk niet lang meer duren. lees meer

Het Fiorettiproject

23/03 Voor hun nieuwe voorstelling 'Het Fioretti Project' verbleven de theatermakers van Lucinda Ra een tijdlang in de kinderpsychiatrie Fioretti – een onderdeel van het Psychiatrisch Centrum Dr. Guislain in Gent. lees meer

Manische mannen maken psychische problemen bespreekbaar

22/03 "Oh mijn hoofd" of "Ik voel mij maar zozo". Na de liedjesvoorstelling 'Nerveuze vrouwen' van vorig jaar is Te gek!? er nu terug met 'Manische mannen'. lees meer

Arkprijs voor Fikry El Azzouzi

22/03 De Vlaams-Marokkaanse schrijver Fikry El Azzouzi heeft de Arkprijs van het Vrije Woord gekregen voor zijn theaterstuk 'Reizen Jihad' en de roman 'Drarrie in de nacht'. lees meer

Rosas danst negen weken durende tentoonstelling

22/03 Negen weken lang pakken Rosas en Ictus Wiels in met een gedanste tentoonstelling. Work/Travail/Arbeid wordt een uitzonderlijke ervaring, voor de dansers, de muzikanten én het publiek. lees meer

Herman van Veen 70

20/03 Herman van Veen werd zeventig op 14 maart. Op woensdag 18 maart viert hij dat met zijn Belgische fans in een uitverkochte Arenbergschouwburg in Antwerpen. lees meer

Herbekijk De Munt: Jakob Lenz

18/03 In samenwerking met De Munt biedt Cobra.be u de on demand stream aan van 'Jakob Lenz'. lees meer

17/03 Pianist Marino Formenti sluit zich op in Brusselse galerie

Pianist Marino Formenti is de komende twee weken te gast op Performatik, de Brusselse biënnale van de performancekunst. Hij zal zich twaalf dagen opsluiten in een galerie in Brussel om er te musiceren. U kan de performance hier live volgen. lees meer

15/03 Ans en Wilma gestrand - HETPALEIS

Twee kokette, koppige dames gaan Robinson Crusoe achterna en ontdekken al gauw dat niet uithongering, maar wel eenzaamheid en irritatie de grootste vijanden zijn van gestrande reizigers. lees meer

13/03 The Middle Ages - Andros Zins-Browne

Andros Zins-Browne mocht het (Im)possible Futures festival theatraal openen. Zijn dansvoorstelling gaat op zoek naar de tijd, onze tijd, ergens tussen een hang naar het verleden en hoop op een betere toekomst. lees meer

12/03 Rotspaleis, een poëzieavond in het Sportpaleis

Een poëzieavond organiseren in het Sportpaleis en de zaal dan ook nog uitverkopen? Het Rotspaleis doet het vandaag en morgen. Wij trokken eerder al naar Antwerpen en spraken er met dichteres Charlotte Van den Broeck, presentator Rick de Leeuw en organisator Geert Briers. lees meer

12/03 Zita Swoon Group goes dada

In het kader van het Klarafestival volgt Stef Kamil Carlens met zijn Zita Swoon Group het pad van het dadaïsme. De voorstelling 'Nothing that is everything' biedt muziek, dans, beeldend werk en absurde humor. lees meer

10/03 FroeFroe & 4Mains Théâtre

“Ik ben Poupette en ik vind het allemaal ni gemakkelijk.” Zo begint de nieuwe voorstelling van figurentheater FroeFroe & 4Mains Théâtre, gebaseerd op het kinderboek Deesje van Joke Van Leeuwen. Wat volgt is het bonte relaas van de avonturen van kleine Poupette in het grote Brussel. lees meer

10/03 Tom Lanoye en Josse De Pauw maken 'Revue Ravage'

Op vraag van Josse De Pauw schreef Tom Lanoye een revue voor zeven acteurs en een big band van 15 muzikanten. Revue Ravage is bijwijlen volks theater en er wordt stevig gezongen. lees meer