Refresh


Home : Podium


Recensenten onder vuur

© Freek Verdonckt

di 22/05/2012 - 10:19 Zelden reageert een theatermaker publiekelijk op recensies van een nieuw stuk. Stijn Devillé, regisseur en auteur van 'Hebzucht', vond het echter een must en schreef een open brief aan enkele theaterrecensenten.

'Hebzucht’ van Braakland/Zhe Bilding heeft het over de bankensector, de financiële crisis en de achterliggende oorzaken. Voor Devillé missen de recensenten de pointe van zijn stuk. Te veel wordt gefocust op de vorm en de plot van het stuk en te weinig op de werkelijke inhoud en de plaats van theater in de maatschappij.

“Ik gebruik de plot als een glijmiddel om het over een maatschappelijk fenomeen te hebben. Toch gaat het in elke recensie grotendeels over het plotje, alle personages worden telkens met naam en toenaam vermeld. Maar over het maatschappelijk fenomeen en over de impact van het getoonde op het publiek, gaat het hooguit in de slotzin. Voor mij is het theater een plek om stil te staan. Om collectief na te denken. Het woord te nemen.”

Op de kritiek dat Devillés commentaar op de financiële sector de algemene clichés bevestigt en te weinig reflectie en afstand heeft op de feiten, zegt Devillé het volgende:

“Had ik dan moeten ontkennen of nuanceren dat topbankiers als Pollard, Lallemand en Jacobs uit Hebzucht ons tot op vandaag bestelen en beliegen? Zou dat beter theater hebben opgeleverd? […] In de voorstelling leg ik hun handelen en drijfveren bloot. Toon ik de context. Probeer ik zo min mogelijk te oordelen eigenlijk (lees de tekst er maar op na). Probeer ik het te begrijpen. En ik zie en ik snap wat ze doen. Maar ik begrijp het niet. Net zoals ik in Hitler is dood de context en het handelen toon. Maar de daden niet kan begrijpen. Want na ruim een jaar bronnenonderzoek, na vele gesprekken met mensen uit de financiële sector (ook nu, tijdens de tournee), blijkt het allemaal te kloppen. Blijkt de titel gewoon de juiste te zijn. Worden de hoofdrolspelers in de echte wereld voor de rechtbank veroordeeld voor feiten die in onze voorstelling aan bod komen. En misschien is dat wat zo schrikwekkend is: dat het wààr is. En misschien is de waarheid moralistisch. En komt ze wat traag op gang. Misschien duurt ze ook wat te lang. En is ze een gemeenplaats. Maar ze is wel waar.”

Stijn Devillé eindigt met een oproep tot debat. Een vraag naar wat theater vandaag kan betekenen in de samenleving.

Lees de volledige open brief van Stijn Devillé hier.

Lees de recensie Van Roeland De Trazegnies over 'Hebzucht' hier.
 


Meer Podium

Romeo Castellucci is regisseur van het jaar

11:58 Romeo Castellucci, regisseur van Parsifal en Orphée et Eurydice in de Munt, werd door het Duitse vaktijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot Regisseur van het Jaar in het Jahrbuch 2014. lees meer

Al te luide eenzaamheid

09:25 Theater Zuidpool brengt vanaf 1 oktober 'Al te luide eenzaamheid' van de Tsjechische auteur Bohumil Hrabal. lees meer

Theater Stap speelt Kaspar

29/09 14 spelers van Theater Stap kruipen in de huid van Kaspar Hauser die vanuit zijn 'anders-zijn' verwonderd naar de wereld kijkt. lees meer

Wij/zij - BRONKS

29/09 De aanslag op een schoolgebouw in Beslan uit 2004 op het theater brengen, en dan nog wel voor kinderen, hoe pak je zoiets aan? Regisseur Carly Wijs en haar jonge spelers bewijzen in de BRONKS-productie Wij/Zij dat ze de juiste toon te pakken hebben. lees meer

De zaak van de dieren tegen de mensen - HETPALEIS

28/09 Ambassadeur van een meer eco-bewust samenleven, theatermaker Dimitri Leue, maakt in HETPALEIS een stuk over het dier als consumentenproduct. Buitensporige excessen worden in emotionele pleidooien uitgewerkt. lees meer

Anne Teresa De Keersmaeker gelauwerd in Portugal

26/09 Anne Teresa De Keersmaeker krijgt de medaille van culturele verdienste van de Portugese regering, als een van ’s werelds belangrijkste namen op het vlak van hedendaagse dans. lees meer

15 seconds of fame - Koen De Preter

26/09 Drie Deense performers showen het ene na het andere trucje uit talentenjachten op televisie en viral videos op YouTube. De Antwerpse choreograaf Koen De Preter zet de showbeesten op scène afwisselend in hun hemd en in de spotlights. lees meer

Liefhebben - Laura Van Dolron

26/09 Laura Van Dolron wil het hebben over de liefde. Niet de zeemzoeterige liefde uit de Hollywoodfilms, niet de onhaalbare, grote liefde maar de gewone liefde, de simpele liefde. lees meer

26/09 "Soms moet je gewoon luisteren"

Schrijfster Saskia De Coster werkt samen met muzikante Inne Eysermans (Amatorski) om verhalen in klank en woord te vertellen. Op zaterdag 27 september 2014 doen ze dat in in Brussel, op het Bozar Electronic Arts festival. lees meer

25/09 Mestizo Arts Festival pakt twee weken de Arenberg in

Van 17 tm 31 oktober kan u in de Arenberg naar het Mestizo Arts festival, een 'urban' kunstenfestival waar ook hip hop en slam poetry aan bod komen. lees meer

25/09 Geletterde mensen

Maud Vanhauwaert en Rebekka de Wit trekken samen door het land voor de 33ste editie van Geletterde Mensen. Twee jonge woordkunstenaars, die hun sporen trekken in poëzie- en theaterland. lees meer

25/09 De Blinden - Toneelhuis

Dit is een voorstelling die een geconcentreerde aandacht van de toeschouwer vraagt.Maar het is een Maeterlinck die overtuigt, en dat is van de kant van Cassiers geen kleine prestatie. lees meer

25/09 De sterdansers van morgen verzamelen in Antwerpen

De prestigieuze danswedstrijd van The Royal Academy of Dance in Londen, 'The Genée International Ballet Competition', vindt dit weekend plaats in Antwerpen. Cobra.be was op een repetitie. lees meer

24/09 Zware besparingen voor de cultuursector

De komende twee jaar moet de cultuursector zo'n 32 miljoen euro besparen. Concreet moeten organisaties gemiddeld tussen 2,5% en 7,5% inleveren van hun toegekende subsidiebedrag. lees meer

23/09 Hate Radio

Radio Télevision Libre des Mille Collines speelde met zijn opruiende taal een cruciale rol tijdens de Rwandese genocide in 1994. De theatervoorstelling 'Hate Radio' toont u hoe. Dit weekend in het Kaaitheater, Brussel. lees meer