Refresh


Home : Podium


Recensenten onder vuur

© Freek Verdonckt

di 22/05/2012 - 10:19 Zelden reageert een theatermaker publiekelijk op recensies van een nieuw stuk. Stijn Devillé, regisseur en auteur van 'Hebzucht', vond het echter een must en schreef een open brief aan enkele theaterrecensenten.

'Hebzucht’ van Braakland/Zhe Bilding heeft het over de bankensector, de financiële crisis en de achterliggende oorzaken. Voor Devillé missen de recensenten de pointe van zijn stuk. Te veel wordt gefocust op de vorm en de plot van het stuk en te weinig op de werkelijke inhoud en de plaats van theater in de maatschappij.

“Ik gebruik de plot als een glijmiddel om het over een maatschappelijk fenomeen te hebben. Toch gaat het in elke recensie grotendeels over het plotje, alle personages worden telkens met naam en toenaam vermeld. Maar over het maatschappelijk fenomeen en over de impact van het getoonde op het publiek, gaat het hooguit in de slotzin. Voor mij is het theater een plek om stil te staan. Om collectief na te denken. Het woord te nemen.”

Op de kritiek dat Devillés commentaar op de financiële sector de algemene clichés bevestigt en te weinig reflectie en afstand heeft op de feiten, zegt Devillé het volgende:

“Had ik dan moeten ontkennen of nuanceren dat topbankiers als Pollard, Lallemand en Jacobs uit Hebzucht ons tot op vandaag bestelen en beliegen? Zou dat beter theater hebben opgeleverd? […] In de voorstelling leg ik hun handelen en drijfveren bloot. Toon ik de context. Probeer ik zo min mogelijk te oordelen eigenlijk (lees de tekst er maar op na). Probeer ik het te begrijpen. En ik zie en ik snap wat ze doen. Maar ik begrijp het niet. Net zoals ik in Hitler is dood de context en het handelen toon. Maar de daden niet kan begrijpen. Want na ruim een jaar bronnenonderzoek, na vele gesprekken met mensen uit de financiële sector (ook nu, tijdens de tournee), blijkt het allemaal te kloppen. Blijkt de titel gewoon de juiste te zijn. Worden de hoofdrolspelers in de echte wereld voor de rechtbank veroordeeld voor feiten die in onze voorstelling aan bod komen. En misschien is dat wat zo schrikwekkend is: dat het wààr is. En misschien is de waarheid moralistisch. En komt ze wat traag op gang. Misschien duurt ze ook wat te lang. En is ze een gemeenplaats. Maar ze is wel waar.”

Stijn Devillé eindigt met een oproep tot debat. Een vraag naar wat theater vandaag kan betekenen in de samenleving.

Lees de volledige open brief van Stijn Devillé hier.

Lees de recensie Van Roeland De Trazegnies over 'Hebzucht' hier.
 


Meer Podium

Expiry date - Anna Nilsson

17/07 Anna Nilsson zoekt een weg tussen dans en circus om iets te vertellen over het laatste uur van een man. Een moeizame poging om het publiek zelf te doen reflecteren over herinneringen. Een mengeling van disciplines die in het samenvloeien helaas verzwakken. lees meer

Stad op straat

10/07 Op 12 en 13 juli vindt in Kortrijk het festival Kortrijk Congé plaats. Bewoners en bezoekers houden dan vijfentwintig uur lang een alternatieve stad draaiende. Cobra.be bracht een bezoek aan één van de geselecteerde projecten. lees meer

Brussel danst, dans mee!

09/07 Buscemi en Rocco Granata vieren samen met heel wat andere artiesten het Feest van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel. lees meer

Louis Contryn (1929-2014)

08/07 Louis Contryn is overleden. Hij speelde gedurende zijn hele leven een belangrijke rol in het poppen- en figurentheater in Vlaanderen. lees meer

De laatste keer 'Early Works' van Rosas

08/07 De 'Early Works' van Rosas worden deze maand voor de laatste keer als geheel opgevoerd, op het Lincoln Center Festival in New York. lees meer

The Genée komt naar Antwerpen

08/07 De prestigieuze danswedstrijd van de Londonse The Royal Academy of Dance, 'The Genée International Ballet Competition', zal in september 2014 georganiseerd worden in Antwerpen. lees meer

Expeditie Dansand!

04/07 Van 4 tot 6 juli hield de danstweedaagse haar vierde editie. Deze keer werd niet enkel op het strand van Oostende gedanst maar ook in het groen. lees meer

Handhaven - Nachtkrab

04/07 Het jonge theatercollectief Nachtkrab neemt op De Zomer van Antwerpen een publiek van telkens vijftig toeschouwers mee de bus op voor een theatrale rondleiding door de haven. lees meer

30/06 Opera op groot scherm

De beste operaproducties van vorige seizoenen in De Munt kan u deze zomer herbeleven in Brussel en in Gent, in openlucht. Een overzicht. lees meer

30/06 Il n'est pas encore minuit - Cie XY

Twintig acrobaten die halsbrekende toeren uitvoeren: dat is 'Il n’est pas encore minuit' van het Franse gezelschap XY. lees meer

29/06 Het leven zoals het is : De Verbouwing

Theatercollectief Tristero maakt een locatievoorstelling in zijn eigen decordepot in Molenbeek. Met zijn ruwe afwerking en overvloedige daglicht de perfect plek voor een komedie over verbouwen. lees meer

29/06 De Verbouwing - Tristero

Zin in een beetje “Dirty Realism”? Plan dan een verbouwing! Tristero maakt een heerlijke seizoensuitsmijter en sloopt de onuitgesproken muren in een relatie. lees meer

27/06 "Soms voel ik me een ninja"

Is stadsgeluid per definitie lawaai? Niet volgens luisterkunstenaar Stijn Dickel. Hij creëerde voor Atelier de Stad ‘Watch Out!’, een luisterwandeling in het Groen Lint van Oostende. Cobra.be ging mee klanken sprokkelen in de kuststad. lees meer

25/06 Franse pers looft Vanessa Van Durme

Op de vijftigste editie van de Franse 'Prix de la critique' is de Gentse transseksueel Vanessa Van Durme uitgeroepen tot beste actrice. Bij ons is ze vooral bekend van de dansvoorstelling 'Gardenia' en haar theatermonoloog 'Kijk mama, ik dans'. lees meer

24/06 Vier dagen Oerol

Onze theaterrecensent trok naar het Nederlandse Waddeneiland Terschelling voor het theaterfestival Oerol. Hij zag er voorstellingen die hem nu al doen uitkijken naar de editie van volgend jaar. lees meer