Refresh


Home : Podium


Recensenten onder vuur

© Freek Verdonckt

di 22/05/2012 - 10:19 Zelden reageert een theatermaker publiekelijk op recensies van een nieuw stuk. Stijn Devillé, regisseur en auteur van 'Hebzucht', vond het echter een must en schreef een open brief aan enkele theaterrecensenten.

'Hebzucht’ van Braakland/Zhe Bilding heeft het over de bankensector, de financiële crisis en de achterliggende oorzaken. Voor Devillé missen de recensenten de pointe van zijn stuk. Te veel wordt gefocust op de vorm en de plot van het stuk en te weinig op de werkelijke inhoud en de plaats van theater in de maatschappij.

“Ik gebruik de plot als een glijmiddel om het over een maatschappelijk fenomeen te hebben. Toch gaat het in elke recensie grotendeels over het plotje, alle personages worden telkens met naam en toenaam vermeld. Maar over het maatschappelijk fenomeen en over de impact van het getoonde op het publiek, gaat het hooguit in de slotzin. Voor mij is het theater een plek om stil te staan. Om collectief na te denken. Het woord te nemen.”

Op de kritiek dat Devillés commentaar op de financiële sector de algemene clichés bevestigt en te weinig reflectie en afstand heeft op de feiten, zegt Devillé het volgende:

“Had ik dan moeten ontkennen of nuanceren dat topbankiers als Pollard, Lallemand en Jacobs uit Hebzucht ons tot op vandaag bestelen en beliegen? Zou dat beter theater hebben opgeleverd? […] In de voorstelling leg ik hun handelen en drijfveren bloot. Toon ik de context. Probeer ik zo min mogelijk te oordelen eigenlijk (lees de tekst er maar op na). Probeer ik het te begrijpen. En ik zie en ik snap wat ze doen. Maar ik begrijp het niet. Net zoals ik in Hitler is dood de context en het handelen toon. Maar de daden niet kan begrijpen. Want na ruim een jaar bronnenonderzoek, na vele gesprekken met mensen uit de financiële sector (ook nu, tijdens de tournee), blijkt het allemaal te kloppen. Blijkt de titel gewoon de juiste te zijn. Worden de hoofdrolspelers in de echte wereld voor de rechtbank veroordeeld voor feiten die in onze voorstelling aan bod komen. En misschien is dat wat zo schrikwekkend is: dat het wààr is. En misschien is de waarheid moralistisch. En komt ze wat traag op gang. Misschien duurt ze ook wat te lang. En is ze een gemeenplaats. Maar ze is wel waar.”

Stijn Devillé eindigt met een oproep tot debat. Een vraag naar wat theater vandaag kan betekenen in de samenleving.

Lees de volledige open brief van Stijn Devillé hier.

Lees de recensie Van Roeland De Trazegnies over 'Hebzucht' hier.
 


Meer Podium

Rechter gebiedt sticker op controversiële Schoenaertsbio

30/10 De omstreden biografie die Stan Lauryssens over acteur Julien Schoenaerts schreef, moet op bevel van een Antwerps kortgedingrechter voortaan een waarschuwingssticker dragen met de vermelding "Dit boek bevat onjuistheden". lees meer

Wie zal ons redden?

28/10 De populaire schrijfster Griet Op de Beeck gaat de boer op met Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal. lees meer

Aki en Wim twintig jaar samen

27/10 De Japanse Aki Saito en Vlaming Wim Vanlessen dansen al twintig jaar samen bij Ballet Vlaanderen. Op vrijdag 31 oktober worden ze gehuldigd op het Antwerps stadhuis. En in november krijgen ze een gala. lees meer

Nog zoveel dat ge aan niemand kunt vertellen

27/10 Radiostem Annemie Tweepenninckx staat met zoveel autoriteit op de planken, dat het lijkt of ze thuiskomt. Als hommage aan Gerard Walschap, die 25 jaar geleden overleed, is deze voorstelling volledig geslaagd. lees meer

Vader - Peeping Tom

27/10 Magie, dans, absurditeit, een mix van elementen die Peeping Tom in deze nieuwe ‘Vader’ mooi weet te combineren. Verbluffend in choreografie en hilarisch in zijn absurditeit. lees meer

Augustus - Toneelhuis/NTGent/KVS

27/10 Gooi de beste acteurs van de drie Vlaamse stadstheaters op een dijk van een theatertekst, laat stevig inkoken door twee regisseurs van Olympique Dramatique en serveer, net als vroeger, met een gezellige pauze tussenin. lees meer

You are my Destiny (lo stupro di lucrezia) - Angélica Liddell

27/10 Ofwel laat je je opnemen in deze beeldenstorm ofwel zit je onbegrijpend te kijken naar een spektakel dat zijn eigen oevers niet kent. lees meer

Directeurs nemen afscheid van KVS in juni 2016

23/10 Jan Goossens en Danny Op de Beeck verlaten Koninklijke Vlaamse Schouwburg in juni 2016. lees meer

23/10 Jonge theatermaakster duikt in familiegeschiedenis

Sachli Gholamalizad, is een jonge actrice van Iraanse afkomst. Ze viel afgelopen seizoen op met haar erg persoonlijke voorstelling 'A reason to talk'. lees meer

21/10 Cabaretier Seth Gaaikema overleden

De Nederlandse cabaretier en tekstschrijver Seth Gaaikema is op 75-jarige leeftijd overleden. Hij is vooral bekend van zijn oudejaarsconferences. lees meer

21/10 Acteur Oswald Versyp overleden

Acteur Oswald Versyp is op 75-jarige leeftijd overleden. De jongere broer van Nolle Versyp, die acht jaar geleden overleed, is bekend van televisieseries als 'Thuis', 'Merlina', 'Recht op recht', 'Heterdaad' en 'De paradijsvogels'. lees meer

21/10 Tips voor in de herfstvakantie

Bent u de komende herfstvakantie thuis met de kinderen en hebt u nog geen plannen? Dan vindt u hier vast en zeker inspiratie. lees meer

20/10 Barok op zijn Afrikaans

Op 4 november gaat in de KVS de Belgisch-Congolese voorstelling 'Coup Fatal' in première. Alain Platel en verschillende artiesten uit Kinshasa gingen aan de slag met barokke operamuziek. lees meer

20/10 [video] Testbeeld 4: Babel/Words

Afgelopen zomer trok Eastman naar Japan om er de voorstelling 'Babel' te gaan dansen. Het gezelschap van Sidi Larbi Cherkaoui werd gevolgd in aanloop naar de show. Bekijk de documentaire hier. Bekijk

20/10 Spinvis goes opera

Spinvis en celliste Saartje van Camp schreven een opera over een seismoloog die zijn geliefde verloor in de tsunami in Japan. De opera kreeg de fascinerende titel 'Kintsukuroi'. lees meer