Refresh


Home : Podium


Recensenten onder vuur

© Freek Verdonckt

di 22/05/2012 - 10:19 Zelden reageert een theatermaker publiekelijk op recensies van een nieuw stuk. Stijn Devillé, regisseur en auteur van 'Hebzucht', vond het echter een must en schreef een open brief aan enkele theaterrecensenten.

'Hebzucht’ van Braakland/Zhe Bilding heeft het over de bankensector, de financiële crisis en de achterliggende oorzaken. Voor Devillé missen de recensenten de pointe van zijn stuk. Te veel wordt gefocust op de vorm en de plot van het stuk en te weinig op de werkelijke inhoud en de plaats van theater in de maatschappij.

“Ik gebruik de plot als een glijmiddel om het over een maatschappelijk fenomeen te hebben. Toch gaat het in elke recensie grotendeels over het plotje, alle personages worden telkens met naam en toenaam vermeld. Maar over het maatschappelijk fenomeen en over de impact van het getoonde op het publiek, gaat het hooguit in de slotzin. Voor mij is het theater een plek om stil te staan. Om collectief na te denken. Het woord te nemen.”

Op de kritiek dat Devillés commentaar op de financiële sector de algemene clichés bevestigt en te weinig reflectie en afstand heeft op de feiten, zegt Devillé het volgende:

“Had ik dan moeten ontkennen of nuanceren dat topbankiers als Pollard, Lallemand en Jacobs uit Hebzucht ons tot op vandaag bestelen en beliegen? Zou dat beter theater hebben opgeleverd? […] In de voorstelling leg ik hun handelen en drijfveren bloot. Toon ik de context. Probeer ik zo min mogelijk te oordelen eigenlijk (lees de tekst er maar op na). Probeer ik het te begrijpen. En ik zie en ik snap wat ze doen. Maar ik begrijp het niet. Net zoals ik in Hitler is dood de context en het handelen toon. Maar de daden niet kan begrijpen. Want na ruim een jaar bronnenonderzoek, na vele gesprekken met mensen uit de financiële sector (ook nu, tijdens de tournee), blijkt het allemaal te kloppen. Blijkt de titel gewoon de juiste te zijn. Worden de hoofdrolspelers in de echte wereld voor de rechtbank veroordeeld voor feiten die in onze voorstelling aan bod komen. En misschien is dat wat zo schrikwekkend is: dat het wààr is. En misschien is de waarheid moralistisch. En komt ze wat traag op gang. Misschien duurt ze ook wat te lang. En is ze een gemeenplaats. Maar ze is wel waar.”

Stijn Devillé eindigt met een oproep tot debat. Een vraag naar wat theater vandaag kan betekenen in de samenleving.

Lees de volledige open brief van Stijn Devillé hier.

Lees de recensie Van Roeland De Trazegnies over 'Hebzucht' hier.
 


Meer Podium

Johan Simons krijgt Prins Bernhard Cultuurfondsprijs

18/04 De Nederlandse theaterregisseur krijgt de oeuvreprijs vanwege zijn grote verdiensten voor de theaterkunst in binnen- en buitenland. In 2015 keert Simons terug naar NTGent. lees meer

Tauberbach

18/04 Dat Elsie de Brauw een actrice is en geen danseres was voor choreograaf Alain Platel geen obstakel. Elsie daarentegen wist dat ze uit haar comfort zone zou moeten komen en dat bleek knap lastig. lees meer

450 jaar Shakespeare

16/04 Als van één auteur het belang nauwelijks kan overdreven worden, dan is het wel van William Shakespeare. In april wordt wereldwijd zijn 450e verjaardag herdacht. lees meer

Kasteel van Gaasbeek komt tot leven

15/04 In het Kasteel van Gaasbeek, bij Brussel, brengt WILDWORKS ‘Once upon a castle’. Via installaties, performances, soundscapes en kostuums laat het de bijna 800 jaar oude herinneringen van het kasteel op u los. lees meer

Acteur Bob Stijnen overleden

15/04 Theater- en televisieacteur Bob Stijnen is vorige week overleden aan een hartaderbreuk. Stijnen was 34 jaar actief bij het Fakkeltheater in Antwerpen en speelde geregeld rollen in televisiereeksen. Hij werd 74. lees meer

Olivier Award voor Sidi Larbi Cherkaoui

14/04 De Belgische choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui heeft de prestigieuze Olivier Award voor beste nieuwe dansproductie gewonnen. De Olivier Awards eren de beste voorstellingen die in 2013 te zien waren op de podia in Londen. lees meer

Gouden Leeuw voor Jan Lauwers

11/04 Lauwers krijgt de prijs voor zijn volledige theateroeuvre en is daarmee de eerste Belg die bekroond wordt op de Biënnale van Venetië in de categorie theater. lees meer

Hertog Blauwbaard in de Vlaamse Opera

11/04 Wat hebben Hertog Blauwbaard uit de enige opera van Béla Bartók en de eenzame reiziger uit Schuberts Winterreise met elkaar gemeen? De Vlaamse Opera combineert beide in één operaproductie. Gedurfd en visueel overweldigend. lees meer

09/04 Ontroerend Goed onderzoekt seksisme in 'Wijven'

Ontroerend Goed maakt een voorstelling over hoe het is om een vrouw te zijn in de Westerse wereld. Zes actrices over feminisme, seksisme en behaarde benen. lees meer

08/04 dansen drinken betalen

Braakland Zhebilding brengt het kaleidoscopische 'Dansen Drinken Betalen', een theatervoorstelling met stripbeelden, animaties, muziek en acteerwerk. Vanaf 9 april in HETPALEIS. lees meer

08/04 ‘Best Anniversary Production’ voor Parsifal

In Londen werden de International Opera Awards uitgereikt. Parsifal, die vorig seizoen te zien was in de Vlaamse Opera, won als ‘Best Anniversary Production’. lees meer

07/04 Dansfestival Bouge B stelt onze blik in vraag

Van 23 tot 27 april loopt het dansfestival Bouge B in deSingel in Antwerpen. Enkele aanraders. lees meer

07/04 Is het theater? Is het circus?

Theatermakers Arne Sierens en Johan Heldenbergh en circusartiesten Danny Ronaldo en Karel Creemers experimenteren met theater en circus in ‘Ensor’. Het stuk gaat op 7 april in première in de Warande in Turnhout. lees meer

04/04 The dog days are over - Jan Martens

Na enkele geslaagde duetten en solo’s, waagt Jan Martens zich aan een groepsvoorstelling. Springende dansers, een uur lang. Uitgeput en bezweet: een trance voor speler en publiek. lees meer

04/04 "Het is exact zoals in onze droom"

Op 20 april gaat in de Nekkerhal in Mechelen '14-18' in première, een spektakel-musical over de Eerste Wereldoorlog. Soldaten met dienst zijn Jelle Cleymans , Jonas Van Geel en Bert Verbeke. Cobra.be nam een kijkje achter de schermen tijdens de repetitie. lees meer