Refresh


Home : Podium


Recensenten onder vuur

© Freek Verdonckt

di 22/05/2012 - 10:19 Zelden reageert een theatermaker publiekelijk op recensies van een nieuw stuk. Stijn Devillé, regisseur en auteur van 'Hebzucht', vond het echter een must en schreef een open brief aan enkele theaterrecensenten.

'Hebzucht’ van Braakland/Zhe Bilding heeft het over de bankensector, de financiële crisis en de achterliggende oorzaken. Voor Devillé missen de recensenten de pointe van zijn stuk. Te veel wordt gefocust op de vorm en de plot van het stuk en te weinig op de werkelijke inhoud en de plaats van theater in de maatschappij.

“Ik gebruik de plot als een glijmiddel om het over een maatschappelijk fenomeen te hebben. Toch gaat het in elke recensie grotendeels over het plotje, alle personages worden telkens met naam en toenaam vermeld. Maar over het maatschappelijk fenomeen en over de impact van het getoonde op het publiek, gaat het hooguit in de slotzin. Voor mij is het theater een plek om stil te staan. Om collectief na te denken. Het woord te nemen.”

Op de kritiek dat Devillés commentaar op de financiële sector de algemene clichés bevestigt en te weinig reflectie en afstand heeft op de feiten, zegt Devillé het volgende:

“Had ik dan moeten ontkennen of nuanceren dat topbankiers als Pollard, Lallemand en Jacobs uit Hebzucht ons tot op vandaag bestelen en beliegen? Zou dat beter theater hebben opgeleverd? […] In de voorstelling leg ik hun handelen en drijfveren bloot. Toon ik de context. Probeer ik zo min mogelijk te oordelen eigenlijk (lees de tekst er maar op na). Probeer ik het te begrijpen. En ik zie en ik snap wat ze doen. Maar ik begrijp het niet. Net zoals ik in Hitler is dood de context en het handelen toon. Maar de daden niet kan begrijpen. Want na ruim een jaar bronnenonderzoek, na vele gesprekken met mensen uit de financiële sector (ook nu, tijdens de tournee), blijkt het allemaal te kloppen. Blijkt de titel gewoon de juiste te zijn. Worden de hoofdrolspelers in de echte wereld voor de rechtbank veroordeeld voor feiten die in onze voorstelling aan bod komen. En misschien is dat wat zo schrikwekkend is: dat het wààr is. En misschien is de waarheid moralistisch. En komt ze wat traag op gang. Misschien duurt ze ook wat te lang. En is ze een gemeenplaats. Maar ze is wel waar.”

Stijn Devillé eindigt met een oproep tot debat. Een vraag naar wat theater vandaag kan betekenen in de samenleving.

Lees de volledige open brief van Stijn Devillé hier.

Lees de recensie Van Roeland De Trazegnies over 'Hebzucht' hier.
 


Meer Podium

Kreutzersonate. Als het verlangen maar stopt

19/12 In 'Kreutzersonate , Als het verlangen maar stopt' staan Tom Van Landuyt en wederhelft Angela Schijf voor het eerst samen op de planken. Cobra.be ging naar een repetitie; lees meer

Theater Malpertuis zoekt figuranten voor Ivanov

17/12 Wil u graag eens het podium delen met professionele acteurs waaronder Tania Van der Sanden? Theater Malpertuis is op zoek naar figuranten. lees meer

Geen dans of Monteverdi meer in De Munt

16/12 Op een druk bijgewoonde persconferentie heeft De Munt vanochtend haar lijstje besparingsmaatregelen gecommuniceerd. Dansproducties en barokopera's verdwijnen voorlopig uit het aanbod. lees meer

Scrol door de hoogtepunten van het afgelopen podiumjaar

16/12 In 2014 viel er weer héél wat moois te beleven op het toneel en op locatie. Via deze interactieve tijdlijn kan je scrollen doorheen de favoriete theater-, dans-, circus- en jeugdtheatervoorstellingen van onze recensent Filip Tielens. lees meer

Ubu & The Truth Commission - Handspring Puppet Theatre/William Kentridge

12/12 Twintig jaar na de apartheid in Zuid Afrika nemen William Kentridge en het Handspring Puppet Theatre de Waarheidscommissie op de korrel. lees meer

Barok op zijn Afrikaans

12/12 Voor de Belgisch-Congolese voorstelling 'Coup Fatal' gingen Alain Platel en verschillende artiesten uit Kinshasa aan de slag met barokke operamuziek. lees meer

Circus Ronaldo

12/12 In 'Amortale' ontmoeten tragedie en clownerie, opera en marionettenspel, slapstick en melancholie elkaar. lees meer

De koningin is verdwenen (5+)

11/12 Een beeldende, muzikale vertelling van theatermaakster/actrice/muzikante Anna Vercammen, haar muzikale kompaan Joeri Cnapelinckx en illustrator Sabien Clement. lees meer

11/12 De Winterspelen

Tussen 20 december en 4 januari spelen op verschillende locaties in Antwerpen bijzondere familievoorstellingen voor kinderen tot en met 12 jaar. lees meer

11/12 Wilde Kersten in DE Studio

Voor het derde jaar op rij viert Villanella Kerst in DE Studio! Dit jaar feesten ze samen met Theater De Spiegel en Laika. Er zijn ook workshops, lekkernijen en verrassingen in Het Wilde Kersten én een film over een sneeuwman. lees meer

09/12 Rebekka de Wit: weg met cynische oneliners

Op 19 en 20 december staat Rebekka de Wit op ACT, een festival in deSingel dat ruimte geeft aan maatschappelijk en politiek geïnspireerd theater. Cobra.be sprak met haar. lees meer

08/12 Colossus - Abattoir Fermé

Abattoir Fermé was nooit vies van enige overdaad of kitsch, maar zo ver als in het barokke eindejaarspektakel Colossus durfde het nog nooit te gaan. Zien is geloven! lees meer

07/12 Maria Stuart - tg Amsterdam/Toneelhuis

Twee legendarische vorstinnen uit de Europese geschiedenis staan lijnrecht tegenover elkaar in deze tragedie van Friedrich Schiller. In de uitgepuurde regie van Ivo Van Hove wordt het drama steriel. lees meer

07/12 HANOI STARDUST - ARCO RENZ/KOBALT WORKS

December Dance brengt Azië dichter bij huis. En resem aan Belgische en Aziatische makers komen aan bod op dit ondertussen gerenommeerde dansfestival, waaronder de Duits-Belgische choreograaf Arco Renz. lees meer

07/12 De Roovers - Alsemkomt

De Roovers vieren hun twintigste verjaardag met een moedige keuze. 'Alsemkomt' is hun feestelijke bewerking van 'The Iceman Cometh' van Eugene O'Neill. lees meer