Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Vergeten verhalen uit koloniale tijden

15/04 Vincent Meessen volgt Berlinde De Bruyckere op om het Belgisch paviljoen op de prestigieuze Biennale di Venezia in te vullen. Meessen heeft al heel wat interessante projecten gerealiseerd. Op dit moment heeft hij een solotentoonstelling in de Kunsthalle in Bazel die alvast veelbelovend is. lees meer

Bekijk het zelf - Jef Geys in het SMAK

10/04 Eind jaren tachtig werden de plannen voor een grote Jef Geys-tentoonstelling in Gent door Jan Hoet in extremis afgeblazen. Het SMAK maakt dat nu - na al die jaren - goed met de expo 'Jef Geys - 11.04... 06.09.2015'. lees meer

Floris Jespers van Knokke tot Congo

08/04 Tot eind april kunt u in Knokke kennis maken met een onderbelicht aspect van het werk van Floris Jespers. Schilderijen en sculpturen uit zijn Congolese periode staan centraal op de expo ‘Floris Jespers - Kongo, Knocke’. lees meer

Red het Afrikaans erfgoed

07/04 Met crowdfunding willen BOZAR en KULeuven geld inzamelen om oude manuscripten uit Timboektoe te redden uit de oorlog in Mali. De manuscripten behoren tot het geschreven erfgoed van Afrika. lees meer

De zee kust de kust met een mond vol vis (*)

06/04 Het Musée de Flandre in Cassel springt in het diep, in "de koude soep van de zee" (*). Op ‘La Flandre et la mer’ brengt het de relatie van kunstenaars uit de zestiende en zeventiende eeuw met al het ons omringende water in beeld. lees meer

Achter de schermen van Rubens en Co.

01/04 Het Rubenshuis in Antwerpen reist vierhonderd jaar terug in de tijd. 'Rubens Privé' brengt een aantal zelf- en familieportretten samen op de plaats waar ze al die jaren geleden voor het eerst het licht zagen. lees meer

Het poëtisch verzet van Pascale Marthine Tayou

27/03 Het werk van de Kameroense kunstenaar Pascale Marthine Tayou laat niemand onberoerd. Het is verrassend, kleurrijk, inventief. In zijn sculpturen en installaties is hij de toeschouwer altijd een stap voor. Tot 17 mei stelt hij tentoon in de prestigieuse Londense Serpentine Galleries. lees meer

Rosas danst negen weken durende tentoonstelling

27/03 Negen weken lang pakken Rosas en Ictus Wiels in met de gedanste tentoonstelling 'Work/Travail/Arbeid'. Cobra.be sprak met Anne Teresa De Keersmaeker en danseres Samantha van Wissen. lees meer

26/03 Het kind van de sterren

Toen Thorgal in 1977 voor het eerst verscheen, vermoedden zelfs de makers niet dat het zo’n populaire reeks zou worden. Bijna veertig jaar later loopt in Brussel een overzichtsexpo rond het sterren- en godenkind. lees meer

22/03 Berlinde De Bruyckere krijgt eredoctoraat

De Universiteit Gent zal op 20 maart een eredoctoraat uitreiken aan de bekende kunstenares Berlinde De Bruyckere. lees meer

20/03 De wereld van Guillaume Bijl

Sommigen vinden het mooi, sommigen vinden het niets en anderen moeten ermee lachen. Guillaume Bijl zelf doet vooral het laatste, bij het zien van zijn kitscherige werkjes. Met de kleine tentoonstelling 'Composities & Sorry's' keert Bijl even terug naar zijn thuisstad Antwerpen. lees meer

18/03 Boltanski’s hopeloze gevecht met de vergetelheid

Het MAC’s in Hornu presenteert met ‘La salle des pendus’ de eerste museale solotentoonstelling in België van een van Frankrijks belangrijkste hedendaagse kunstenaars. lees meer

18/03 Maja Wolny verlaat Navigo

Na vijf jaar curatorschap van het Nationaal Visserijmuseum (Navigo) in Oostduinkerke wil Maja Wolny nieuwe horizonten verkennen en zich opnieuw toeleggen op schrijven. lees meer

16/03 Stadskunstenaar Leuven aan de slag in fietsatelier

Van januari tot mei 2015 hackt Leuvense stadskunstenaar Ief Spincemaille de productieketen van Velo. In plaats van oude en versleten fietsen recycleert hij er nu oude en versleten schilderijen. lees meer

15/03 Kunst is tijdloos

De negentiende eeuwse schilder Félicien Rops en de hedendaagse kunstenaar Jan Fabre waren zielsverwanten. Ze ontmoeten elkaar nu in 'Facing Time', een tentoonstelling die verspreid is over heel Namen. lees meer