Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Dit boek is van mij

23/07 De Britse koningin Victoria kleefde ze in haar boeken, en ook Sigmund Freud, Walt Disney en Richard Strauss deden het: een ex-libris plakken. Het Museum Meermanno / Huis van het boek in Den Haag haalt zo’n 400 bladen uit de ex-libriscollectie Jansen-Ebing uit de reserves. lees meer

Henri Matisse, the cut-outs: creatief met knipsels

22/07 Als zeventiger en tachtiger was Henri Matisse even inventief als drie, vier decennia eerder, toen hij het fauvisme mee vorm gaf en het modernisme belichaamde. lees meer

Afscheid van twee iconen

18/07 Aan de rist overledenen die ons de laatste tijd ontvallen zijn, moeten spijtig genoeg nog twee namen toegevoegd worden: On Kawara en Otto Piene. Zij behoorden elk in hun discipline tot de absolute top. lees meer

Speaking badly about stones

18/07 ‘Een broodje in een broodje’ of ‘Een miljoen dollars’. In het Gentse S.M.A.K. geeft de Cubaan Wilfredo Prieto lessen in de wereldeconomie. Niet met kurkdroge speeches, maar met dadaïstisch aandoende ingrepen die tot nadenken aanzetten. lees meer

Welkom in Het Wonderkabinet

17/07 In de historische bibliotheek van het Pand in Gent organiseren kunstenaar Tom Liekens en etnograaf Frank Herreman 'Het Wonderkabinet'. Tot 17 augustus kan u naast fossielen en mineralen, een tweekoppig varken en een reuzenpissebed, werken van Jan Fabre en Fred Bervoets bewonderen. lees meer

Kazimir Malevitsj en de Russische avant-garde

17/07 Het werk van Kazimir Malevitsj is nu te bekijken in Tate Modern in Londen. ‘Malewich, Revolutionary of Russian Art' toont het genie van de kunstenaar. Onze recensent bezocht de tentoonstelling eerder dit jaar in de Bundeskunsthalle in Bonn. lees meer

Weerzien met een andere realiteit

16/07 ‘Onwaarschijnlijk echt - Magisch realisme en nieuwe zakelijkheid’, de nieuwe editie van ‘De Modernen’ in Antwerpen, zoomt in op een minder bekende aspect van de kunst uit het interbellum. lees meer

De schilderkunst en haar dubbelganger

10/07 Maar wat is dit ? Een veeg. Iets dierlijks. Een nat doek. Het is een werk van Stephan Balleux en het is nog tot 14 september in het Museum van Elsene te zien. lees meer

10/07 Gouden ketting zal Korenmarkt betoveren

Vanaf de zomer van 2015 zal een twintig meter hoge zuil met goudkleurige ketting de Gentse Korenmarkt versieren. Het ontwerp is van de Turkse kunstenares Ayşe Erkmen. lees meer

10/07 De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek

Ben jij jonger dan 35 en grijp je na het bezoeken van een tentoonstelling spontaan naar een pen of misschien wel een videocamera, dan is de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek iets voor jou. Begin nu niet meteen kritiek te spuien, of toch wel. lees meer

07/07 De stille taal

Turkse kalligrafie, de mystieke islam en het soefisme vinden een passend onderkomen in de Sint-Pietersabdij in Gent, op een tentoonstelling naar aanleiding van vijftig jaar migratie. lees meer

04/07 Biënnale van de Schilderkunst aan de Leie

'De toets van de schilder' is een tentoonstellingsproject van de drie musea van de Leiestreek: het museum Dhondt-Dhaenens in Deurle, het Roger Raveelmuseum in Machelen-aan-de-Leie en het Museum van Deinze en de Leiestreek. lees meer

04/07 Het geluk ligt in de Westhoek

Het Kunstenfestival Watou verkent 'klein geluk in tijden van overvloed'. Op elf locaties vullen beeldende kunst, installaties en poëzie elkaar aan. lees meer

01/07 Raadselachtige landschappen

Wie in M – Museum Leuven de tentoonstelling over oorlog en destructie ‘Ravage’ bezoekt kan op de tweede verdieping een kleine expo meepikken met werk van de jonge Franse kunstenares Isabelle Cornaro. lees meer

29/06 Mauritshuis in Den Haag opnieuw open

Na twee jaar verbouwing is in Den Haag het Mauritshuis, de schatkamer van de Nederlandse Gouden Eeuw, opnieuw geopend. lees meer