Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Brugge herdenkt de Groote Oorlog

12/12 Honderd jaar na de Duitse inval in Brugge herdenkt de stad Brugge de Groote Oorlog met drie tentoonstellingen. Carl De Keyzer, David Van Reybrouck en Sophie De Schaepdrijver zijn de curatoren. lees meer

Op reis in 'Het Bos'

12/12 In ‘Un voyage autour de ma chambre’ brengen ‘Cakehouse’ en ‘Het Bos’ een aantal kunstenaars samen, onder wie Fred Bervoets en Luc Tuymans, die via hun werk een mentale reis maken. lees meer

Charlotte de Cock schildert Luc Tuymans

12/12 De jonge kunstenares Charlotte De Cock schilderde dertien Antwerpenaren, van Tom Barman tot Luc Tuymans. 'The Thirteen Masters' heet haar reeks , die nu te zien is in een galerie in de Antwerpse Kloosterstraat. lees meer

Love letters in war and peace

11/12 Hebt U een hekel aan oorlogsbeelden en gaat je hart sneller bonzen wanneer er een liefdesbrief gepost wordt, dan is de expo 'Love letters in war and peace' in het MSK Gent iets voor U. lees meer

Arte Povera A-Z

10/12 Wat betekent de Arte Povera vandaag nog ? Het Cultuurcentrum Strombeek zoekt het uit en toont nog tot 14 december werk van de A van Giovanni Anselmo tot de Z van Gilberto Zorio. lees meer

De zee ... la mer

09/12 Het LAAC - voluit Lieu d’Art et Action Contemporaine - is een regionaal museum in Duinkerke in de schaduw van het FRAC. In ’20.000 lieux ...’ gaat het LAAC op stap in de eigen collectie en die van de Société Générale. Het thema van de expo is de zee en de reis. lees meer

Merckx en Ickx worden gevierd

05/12 Onze twee sporthelden Eddy Merckx en Jacky Ickx vieren hun 70ste verjaardag met een grote tentoonstelling in Brussel. Cobra.be ging kijken en belandde met de twee iconen op café. lees meer

De vele gedaanten van Emilio López-Menchero

05/12 De Centrale for Contemporary Art presenteert een retrospectieve van Emilio López-Menchero, een Brussels kunstenaar met Spaanse wortels. lees meer

26/11 Tussen de lijnen

‘Tussen de lijnen’ vertrekt van vijf fascinerende tekeningen van oude meesters uit de collectie van het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek van België. lees meer

26/11 In het hoofd van illustrator Carll Cneut

In de Sint-Pietersabdij in Gent kun je de komende maanden een kijkje nemen in het hoofd van illustrator Carll Cneut. Wij gingen al eens kijken hoe het er daar aan toegaat. lees meer

25/11 Kamagurka in Frankfurt

Vanaf donderdag 27 november 2014 kunt u in het Caricatura Museum für Komische Kunst in Frankfurt een grote overzichtstentoonstelling van Kamagurka gaan bekijken. lees meer

25/11 En toch vliegen ze!*

De zoektocht van Panamarenko heeft een omvangrijke collectie vreemde poëtische tuigen en voorwerpen opgeleverd. In het M HKA in Antwerpen kan u verdwalen in een mooi overzicht van zijn oeuvre. lees meer

23/11 Grot van Lascaux in Jubelparkmuseum Brussel

Wie de 20.000 jaar oude wandschilderingen van de grot van Lascaux wil zien, moet naar het Jubelparkmuseum in Brussel. lees meer

21/11 Van Grimm tot Sinterklaas

In Hasselt kun je gaan kijken naar het werk van illustratrice Charlotte Dematons. Het Literair Museum toont een selectie van haar werk voor Grimm, De gele ballon, Sinterklaas en Nederland. lees meer

20/11 Echolalia

Ana Torfs brengt in het Brusselse Wiels een tentoonstelling waarin ze duidelijk maakt dat er zich achter een eerste indruk heel wat schuil kan houden. lees meer