Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Sensatie en sensualiteit

21/09 Pieter Paul Rubens was de voorbije vier eeuwen een inspiratiebron voor heel wat kunstenaars. Dat is te zien in Bozar in de tentoonstelling "Sensatie en sensualiteit. Rubens en zijn erfenis." lees meer

Latin Lovers, een hommage aan Jan Hoet

20/09 Directrice van het FRAC Nord - Pas De Calais, Hilde Teerlinck, neemt afscheid van Duinkerke, met een expo over het Italiaanse Arte Povera. lees meer

Marlene Dumas - The image as Burden

19/09 In het Stedelijk Museum van Amsterdam is er een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling 'Marlene Dumas – The Image as Burden', is haar eerste grote tentoonstelling in 20 jaar en brengt bijna tweehonderd werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. lees meer

Een ontmoeting van twee collecties

19/09 Met de veelbelovende titel “Een eeuw Belgische Schilderkunst” presenteert het B.A.L. in Luik een selectie van de Belfius collectie in confrontatie met schilderijen uit de vaste collectie. lees meer

Retrospectieve Constantin Meunier

19/09 Meer dan honderd jaar was er geen belangstelling voor het werk van de 19de-eeuwse Belgische schilder en beeldhouwer Constantin Meunier. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België brengen daar verandering in met een retrospectieve. lees meer

Heilige plaatsen, heilige boeken

17/09 Antwerpen verwelkomt een indrukwekkende dubbeltentoonstelling over het katholieke, het joodse en het islamitische geloof. Hun verhaal met veel gelijkenissen wordt verteld aan de hand van pelgrimages en heilige boeken. lees meer

Van boomstam tot altaarstuk

15/09 Zolang de restauratie van Lam Gods duurt, kan u in het Gentse Caermersklooster terecht voor een reeks tentoonstellingen over dit meesterwerk van de gebroeders Van Eyck. Een nieuwe tentoonstelling gaat over het hout. lees meer

S.M.A.K. eert Jan Hoet

14/09 Het S.M.A.K. in Gent brengt een hommage aan zijn overleden stichter Jan Hoet met de herneming van zijn tentoonstelling over hedendaagse kunst uit 1980. lees meer

12/09 Titus Simoens wint Monography Series Award Nikon-Bozar#2

De jonge fotograaf wordt door de jury geloofd voor zijn persoonlijke en consistente beeldtaal. Als winnaar krijgt hij een solotentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. lees meer

11/09 Rinus Van de Velde Goes Berlin

België wordt stilaan te klein voor de Antwerpse kunstenaar Rinus Van de Velde. Met zijn nieuwe reeks houtskooltekeningen trekt hij naar de Duitse hoofdstad Berlijn. lees meer

10/09 Oy vey! Borremans na de storm en Tel Aviv.

Na een ongezien succes in eigen land, een mediastorm en een intense nieuwe opbouw van zijn grote solotentoonstelling in Tel Aviv is Michaël Borremans terug in België. Aan Kathleen Cools vertelt hij in 'Reyers Laat' hoe het hem de laatste weken verging. lees meer

10/09 Tom Liekens in de Zwarte Panter

In Galerie De Zwarte Panter in Antwerpen loopt de solotentoonstelling 'Taxidermist' van kunstenaar Tom Liekens. lees meer

05/09 De simpele ziel van Anne-Mie van Kerckhoven

Deze week opende de eerste solotentoonstelling van Anne-Mie Van Kerckhoven in de nieuwe Zeno X Gallery in Borgerhout. We waren benieuwd wat deze kunstenares met een carrière van meer dan dertig jaar voor ons in petto had en trokken naar haar atelier. lees meer

01/09 Atelier C in Museum M

In M - Museum Leuven stelden 27 amateurkunstenaars tentoon onder de titel 'Atelier C'. Zij zijn de laureaten van Cobra's zomeractie 'Kunst uit de kast' onder het peterschap van acteur Luk D'heu. lees meer

29/08 Loopgraven in Afrika (1914-1918)

Terwijl de meeste projecten ter herdenking van WOI de blik op Vlaanderen richten, onderzocht Lucas Catherine wat er zich in die periode afspeelde in Belgisch-Congo. In de Venetiaanse Gaanderijen in Oostende loopt hierover de fototentoonstelling 'Loopgraven in Afrika'. lees meer