Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Loopgraven in Afrika (1914-1918)

29/08 Terwijl de meeste projecten ter herdenking van WOI de blik op Vlaanderen richten, onderzocht Lucas Catherine wat er zich in die periode afspeelde in Belgisch-Congo. In de Venetiaanse Gaanderijen in Oostende loopt hierover de fototentoonstelling 'Loopgraven in Afrika'. lees meer

Het geluk ligt in de Westhoek

28/08 In het laatste weekend Watou werken Wim Helsen en Randall Casaer aan een gemeenschappelijk project. Met als thema 'klein geluk in tijden van overvloed'. lees meer

Kunst en de geur van asfalt

27/08 Charleroi tracht het tij te keren. Kunst en cultuur worden daarbij ter hulp geroepen. Het street art festival ‘Asphalte #1’ is daarvan deze zomer het meest zichtbare onderdeel. lees meer

Tekenen des tijds

25/08 De tentoonstelling 'Signes des Temps' belicht de tijd voor de Eerste Wereldoorlog: een periode van algemene onrust in onze maatschappij . Een sfeer die beklemmend, onheilspellend en griezelig is, in één woord “unheimlich”. lees meer

Na opera en ballet, nu ook kunst in de cinema

22/08 Al enkele jaren kunt u in de Kinepolis-zalen kijken naar live uitzendingen van opera- en balletvoorstellingen met internationale gezelschappen. Vanaf dit jaar vertoont Kinepolis ook kunstdocumentaires onder de titel 'Kunst in de cinema'. lees meer

Welkom in Bruegelland

22/08 Het kunstenaarsinitiatief Voorkamer gaat in het Stedelijk Museum Wuyts-Van Campen & baron Caroly in Lier op eigenzinnige wijze de dialoog aan met het werk van Pieter Bruegel de oude en zijn nazaten. lees meer

Focus Beijing (聚焦北京) - Collectie De Heus-Zomer: Recht het hart in

22/08 Museum Boijmans Van Beuningen toont een selectie uit de verzameling hedendaagse kunst van Henk de Heus en Victoria Zomer. Deze snelcursus hedendaagse Chinese kunst overtuigt dankzij zowel gevestigde namen als onbekend talent. lees meer

Tiki Pop

08/08 Tot 28 september biedt het Musée du Quai Branly in Parijs de bezoekers met ‘Tiki Pop’ een rijke exotische cocktail aan. De expo is een reis doorheen het Amerikaanse droombeeld van het paradijs in de Stille Zuidzee. lees meer

05/08 Zonnewende

Het Museum voor Schone Kunsten Gent brengt een hommage aan zijn veel te jong overleden directeur Robert Hoozee (1949 – 2012) en doet dat op een discrete, maar nauwgezette en speelse manier. Zo komen de kunst en de collectie op de eerste plaats, Hoozee zou het niet anders gewenst hebben. lees meer

04/08 144.000 bezoekers voor Borremans is record voor Bozar

Met een recordaantal van 144.000 bezoekers sloot de BOZAR-tentoonstelling 'As Sweet as it Gets' van Michaël Borremans zondag de deuren. Het is de drukst bezochte expo sinds de oprichting van BOZAR in 2003. lees meer

03/08 Terug naar Rubens

Paul Huvenne gaat op pensioen. Hij was 17 jaar lang de directeur van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Nu stort hij zich weer op zijn grote liefde: het werk van Rubens. lees meer

03/08 Museumnacht #10 groot succes

Op zaterdag 2 augustus vierden de Antwerpse musea de tiende editie van hun Museumnacht. Met ruim 8300 bezoekers is deze feesteditie bijzonder geslaagd te noemen. lees meer

01/08 Ik zie wat jij niet ziet

Hoe anders is een werk van een kunstenaar met autisme? Bezoek de tentoonstelling 'Ik zie wat jij niet ziet - kunst en autisme' in het Museum Dr. Guislain in Gent en oordeel zelf. lees meer

01/08 Marcel van Jole overleden

De Belgische kunstcriticus en tentoonstellingsmaker Marcel van Jole is op 97-jarige leeftijd overleden. Hij stond mee aan de wieg van het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen (M HKA). lees meer

31/07 Proust in Damme

Het West-Vlaamse polderdorp Damme zet zijn zomerse kunstenfestival in het teken van Marcel Proust en de hervonden tijd. lees meer