Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Kijken met de ogen van een roze spion

11/04 De nieuwe collectiepresentatie van het MuHKA in Antwerpen werd in de handen van Narcisse Tordoir een eigenzinnige reis door vijfendertig jaar nationale en internationale kunstgeschiedenis. lees meer

Kan kunst het klimaat redden?

11/04 'Ondernemers Zonder Grenzen' laat op 26 april meer dan 70 kunstwerken veilen. De opbrengst gaat naar een project tegen de klimaatverandering. Onder meer Luc Tuymans, Fred Bervoets en Dirk Braekman doen mee. lees meer

Mannen van klei

11/04 Peter Vanbekbergen maakt al een leven lang levensgrote beelden in klei. Recent werk is nu te zien in galerie De Mijlpaal in Heusden-Zolder. Cobra.be zocht de kunstenaar op in zijn atelier. lees meer

De Nacht van De Rechtvaardige Rechters

10/04 In de nacht van 10 op 11 april 2014 is het precies 80 jaar geleden dat het paneel 'De Rechtvaardige Rechters' verdween. lees meer

Graffiti op niveau

09/04 Professionele graffitikunstenaars hebben een gerenoveerd hospitaal in Antwerpen onder handen genomen. Hun muurschilderingen moeten de honderden studenten welkom heten die er hun intrek zullen nemen. lees meer

Kazimir Malevitsj en de Russische avant-garde

08/04 Het werk van Kazimir Malevitsj is nu te bekijken in de Bundeskunsthalle in Bonn. ‘Kasimir Malewitsch und die russische Avantgarde’ toont het genie van Malevitsj, maar is een tentoonstelling met enkele beperkingen. lees meer

Een bijzondere vaart over de Noordzee

04/04 Het Nationaal Visserijmuseum brengt een kleine hommage aan Marcel Broodthaers. lees meer

Eindeloos orgasme

04/04 'The Perfect Wave' is de eerste solo-tentoonstelling van cineast en beeldend kunstenaar Nicolas Provost. In gevleugelde woorden vertelt hij aan Cobra.be over zijn werk. lees meer

03/04 Joseph Willaert (1936 - 2014)

In Oostende is woensdag schilder Joseph Willaert overleden. Hij werd 78 jaar. Een van zijn bekendste werken is de inrichting van het Brusselse metrostation Clemenceau. lees meer

02/04 Wat met onze kerken?

Moet een kerk een kerk blijven, of mag het ook een hotel worden? Karin Borghouts fotografeerde 46 parochiekerken voor het Gents Stadsmuseum. Het STAM wil ons zo doen nadenken over de toekomst van kerkgebouwen. lees meer

29/03 Koen Broucke meet zich met Jan Cockx en Vincent Van Gogh

Het FeliXart Museum in Drogenbos presenteert ‘Nabeeld’, een ongewone interactie tussen het werk van Koen Broucke, Jan Cockx en Vincent Van Gogh. lees meer

27/03 Ontvlambaar materiaal

Terwijl president Obama in het Brusselse Bozar de jeugd toesprak opende daar ook een tentoonstelling over een Europees land waar de jeugd weinig of geen kansen meer krijgt: Griekenland. lees meer

24/03 Oorlog en kunst

De tentoonstelling 'Ravage' in M - Museum Leuven laat zien hoe oorlog kunst vernielt, en hoe dat dan weer kunst kan worden. Vertrekpunt is de brand van de universiteitsbibliotheek in 1914. lees meer

23/03 Autopsie van een grafische roman

De Franse striptekenaar Baru werkte een jaar lang aan de bewerking van de roman ‘Canicule’ van zijn landgenoot Jean Vautrin. In het Stripmuseum in Brussel loopt een expo waarop je kunt je zien hoe de strip tot stand kwam. lees meer

21/03 Sense of sound

Kan je klank tentoonstellen ? En als je dat al doet, wat wordt er dan allemaal in beweging gezet ? lees meer