Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Brugge in oorlog

20/11 Honderd jaar na de Duitse inval in Brugge herdenkt de stad de Groote Oorlog met drie tentoonstellingen in de Stadshallen in Brugge. lees meer

Paul Van Hoeydonck - From Zero to the Moon

20/11 Kunstenaar Paul Van Hoeydonck werd op 19 november in het stadhuis van Antwerpen gehuldigd. Er loopt momenteel een overzichtstentoonstelling in Antwerpen en hij stelt ook tentoon in New York. lees meer

Echolalia

20/11 Ana Torfs brengt in het Brusselse Wiels een tentoonstelling waarin ze duidelijk maakt dat er zich achter een eerste indruk heel wat schuil kan houden. Morgenavond is de kunstenares te gast in Cinematek. lees meer

In gesprek met Anselm Kiefer

18/11 Fans van de Duitse schilder Anselm Kiefer konden onlangs smullen van een exclusieve reportage over de kunstenaar op BBC One. lees meer

Borremans schenkt 'De Maagd' aan Gent

18/11 Burgemeester Termont en schepen Annelies Storms presenteerden deze morgen het schilderij ‘De Maagd’ van Michaël Borremans op de noordmuur van de klokkenstoel bij de stadshal in Gent. Het is het eerste werk dat de kunstenaar in de publieke ruimte heeft gemaakt. lees meer

De Legendarische Farao Senoeseret III

18/11 Gaat u graag naar het Louvre voor Oude Egyptische kunst? Ga dan zeker ook naar 'De Legendarische Farao Senoeseret III' in Rijsel. lees meer

Het vernieuwde Picasso Museum in Parijs

17/11 Na vijf jaar verbouwing zijn in Parijs de deuren van het Musée Picasso opnieuw geopend. lees meer

Licht in het Design museum Gent

16/11 Het Design museum in Gent brengt met 'Lightopia' een overzicht van verlichting van vroeger tot nu. De expositie wil niet alleen lichtkunst of lichtdesign tonen, maar alle facetten van licht samenbrengen. Ook de ontwerpen van de toekomst komen aan bod. lees meer

16/11 Eric Antonis (1941-2014)

Eric Antonis, drijvende kracht achter het festival Antwerpen 93 en het MAS, is overleden. Hij was ook tien jaar lang schepen van cultuur in Antwerpen. lees meer

13/11 A tribute to Enku

Peter Jacquemyn velde een kerselaar en maakte er honderden beeldhouwwerken van. Het resultaat is nog tot eind dit jaar te zien in Brugge . lees meer

10/11 De nieuwe liefde van Jim Dine

Het gebeurt niet elke dag dat een levende legende uit de hedendaagse kunstgeschiedenis naar België afzakt. Begin november was Jim Dine - tijdgenoot van happening en popart kunstenaars als Allan Kaprow, Claes Oldenburg en Roy Lichtenstein - in Brussel om er een reeks nieuwe schilderijen voor te stellen. lees meer

10/11 Love letters in war and peace

Hebt U een hekel aan oorlogsbeelden en gaat je hart sneller bonzen wanneer er een liefdesbrief gepost wordt, dan is de expo 'Love letters in war and peace' in het MSK Gent iets voor U. lees meer

10/11 Vrouwen naast het front

Vrouwen kwamen achter het fornuis vandaan in de Eerste Wereldoorlog. Drie boeken en een tentoonstelling focussen op hun leven en werk in oorlogstijd. lees meer

07/11 The drawing room

In een verduisterde Botanique in Brussel bouwt Hans Op de Beeck een prentenkabinet. Hij toont er een recente reeks nachtelijke aquarellen, en ook een film, ‘Night Time’, waarin die waterverftekeningen geanimeerd worden. lees meer

30/10 Die Kathedrale: capita selecta van twee eeuwen schilderkunst

Een boeiende expo in Keulen toont hoe kunstenaars de voorbije tweehonderd jaar naar de architectuur van de kathedraal keken. lees meer