Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Eén boom, honderden kunstwerken

30/10 Peter Jacquemyn hakte eigenhandig een boom om en maakte er honderden beeldhouwwerken van. Hij vond inspiratie bij een 17de eeuwse Japanse monnik. Het resultaat is te zien op het SLOW (36h) festival in Brugge. lees meer

Die Kathedrale: capita selecta van twee eeuwen schilderkunst

30/10 Een boeiende expo in Keulen toont hoe kunstenaars de voorbije tweehonderd jaar naar de architectuur van de kathedraal keken. lees meer

Delaunay & Co.

29/10 Parijs blikt terug op twee pioniers van de abstracte kunst, Sonia en Robert Delaunay. Vooral de retrospectieve van Sonia Delaunay in het Musée d'Art Moderne is een absolute aanrader. lees meer

[video] "De mensen zijn zelf de motor"

29/10 In Het Stuk in Leuven maken 9 Marokkaanse ambachtsmannen de 450 onderdelen van een automotor van een Mercedes na. Ze doen dat met natuurlijke materialen. Het is een project van kunstenaar Eric Van Hove. Het Journaal ging kijken in het gelegenheidsatelier. Bekijk

Versplinterde verhalen en onopgeloste zaken

29/10 Robert Devriendt staat bekend om zijn reeksen kleine schilderijtjes. In de Londense galerie Marlborough Fine Art toont hij recent werk. En uitgeverij Ludion brengt een boek uit met daarin een overzicht van de voorbije twaalf jaar. lees meer

Adolphe Sax in het MIM

28/10 Op 6 november zal het tweehonderd jaar geleden zijn dat Adolphe Sax geboren werd in Dinant. Dat wordt gevierd met een grote tentoonstelling in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel en een hele reeks concerten. lees meer

Under a poor cloak you commonly find a good drinker

28/10 Nog tot 2 november loopt in Museum M, Leuven, de solotentoonstelling van de jonge Gentse kunstenaar Adriaan Verwée. Donderdagavond 30 oktober wordt daar zijn nieuwste kunstenaarsboek voorgesteld. Een boek waarin ook deze expo is opgenomen. lees meer

Rijksmuseum eindelijk helemaal vernieuwd

24/10 De jarenlange vernieuwing van het Rijksmuseum in Amsterdam is voltooid. De renovatie van de Philipsvleugel naast het hoofdgebouw is voltooid en gereed om vanaf 1 november het publiek te ontvangen. lees meer

24/10 Melancholie en depressie

Dat gevoelens van melancholie en depressie kunnen leiden tot mooie kunstwerken die op hun beurt troost kunnen bieden, bewijst een tentoonstelling in het Museum Dr. Guislain in Gent. Cobra.be ging kijken. lees meer

23/10 De andere Paul Delvaux onthuld in Elsene

Het Museum van Elsene stelt met ‘Delvaux onthuld’ het beeld van deze surrealistische schilder bij. Met dank aan een koppel gepassioneerde verzamelaars. lees meer

22/10 De zee - salut d'honneur Jan Hoet

'De Zee' zou de laatste tentoonstelling van Jan Hoet worden, maar zijn dood besliste er anders over. Co-curator en directeur van Mu.ZEE in Oostende, Philip Van den Bossche, nam de fakkel over en presenteert vandaag 'De zee - salut d'honneur Jan Hoet'. Cobra.be sprak hierover met Jan Hoet Jr. en met kunstenaar Kris Martin. lees meer

22/10 De chirurg van de Duitse ziel

De Royal Academy in London toont tot 14 december een indrukwekkend overzicht van veertig jaar noeste arbeid van de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer. lees meer

21/10 Kopie en origineel in Peking

Een Belgische tentoonstelling in Peking toont hoe Westerse kunstenaars omgaan met het idee van kopiëren. Chinezen hebben daar een heel andere mening over dan Westerlingen. lees meer

21/10 The Big Draw Antwerpen

Na een geslaagde editie in Gent vorig jaar is het nu de beurt aan Antwerpen om het tekenfestival te organiseren. Van 22 tot en met 26 oktober staat de Scheldestad volledig in teken van tekenen. lees meer

21/10 Let's break the night with color

Serres, landschappen, bossen en 'allene' mensen: dat is wat op de grote, mysterieuze doeken van Hans Vandekerckhove te zien is. Hij stelt solo tentoon in Ronse. lees meer