Refresh


Home : Kunst


S.M.A.K. stelt ‘Death Fucking Metal’ voor

Koen Theys, opnames 'Death Fucking Metal' 2013

vr 29/03/2013 - 08:37 Update: do 06/03/2014 - 17:41 Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. een grote overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Op 13 maart wordt de video van de performance van die openingsavond, ‘Death Fucking Metal’, in het S.M.A.K. voorgesteld.

Vorig jaar organiseerde S.M.A.K. de eerste grote overzichtstentoonstelling van Koen Theys, een pionier van de Belgische videokunst. Op de openingsavond van die tentoonstelling – op vrijdag 29 maart 2013 - vond toen in ’t Kuipke de performance ‘Death Fucking Metal’ plaats, een rockconcert dat je op een ongewone manier omverblies. Bart Buls, David Davidse, Amar Delaere, Guy Dermul, Dany Lademacher, Laine, Vanne Opdebeeck, Marc Poukens, Luc Van Acker, Paul ‘Shorty’ Van Camp, Roland Van Campenhout, Bernard Van Eeghem, Dirk Van Hecke, Willy Willy, e.a. het beste en luidste van zichzelf geven.
Koen Theys registreerde het geheel - "een stilleven met hardrock-muzikanten" aldus de kunstenaar - en verwerkte de opnamen in een nieuw videowerk.
Bijna een jaar later stelt het S.M.A.K. het uiteindelijke videowerk dat Theys’ uit deze performance distilleerde voor.

[De première van 'Death Fucking Metal' vond plaats op donderdag 13 maart. De video zal nog tot en met zondag 16 maart te zien zijn in het S.M.A.K.]

Eric Bracke ging voor Cobra.be naar deze tentoonstelling. Lees hieronder zijn recensie.

Hitler, vanitas en webcams

Het S.M.A.K. in Gent brengt de eerste overzichtstentoonstelling van videokunstenaar Koen Theys. Dat deze baanbreker niet eerder een retrospectieve kreeg, is eerlijk gezegd verbazend. Inspiratie vindt Theys bij Hitler, vanitasschilderijen en webcams. Mooi meegenomen voor het S.M.A.K.-publiek is alvast de performance in het Kuipke, die Theys tijdens de opening opneemt. ‘Een stilleven met hardrock-muzikanten’, noemt hij het zelf.

Crime (1983) - klik op foto voor video

In de rechtervleugel van het museum begint het overzicht met werken uit de jaren tachtig. Het eerste videowerk, ‘Crime’, toont de gemaskerde kunstenaar die met een botte bijl een dode Duitse herdershond in mootjes hakt. Daarnaast produceert een boorling in zijn bedje geluidjes tussen afgehakte stukken hond.

Door deze beruchte video werd Theys in 1983 van de Gentse Academie gestuurd. Video zag men toen nog niet als beeldende kunst.
Nu, dertig jaar later, geeft hij mede op uitnodiging van hetzelfde instituut een lezing over zijn werk. O, ironie van de geschiedenis.
 

Diana (1984) - klik op foto voor video

Bij ‘Crime’ vertrok Theys van een amateurfilmpje dat Hitler in zijn Adelaarsnest te Berchtesgaden maakte van zijn hond Blondi.

Voor de video ‘Diana’ (1984), die prompt door het MoMA werd aangekocht, dienden dromerige filmbeelden van een naakte Eva Braun bij een waterval als inspiratiebron. Bij Theys groeide het uit tot een film over erotiek, verering, geweld en dood, waarin de Romeinse godin van de jacht en de vruchtbaarheid centraal staat. Ondersteund door aanzwellende muziek versmelten de beelden van de naakte Diana met taferelen van jagers en soldaten.

Mediastudien (2001)

Met deze werken rekende de kunstenaar ook af met het beeld dat hem was ingeprent van kunst als iets nobels. ‘Dat verklaart ook mijn fascinatie voor Hitler’, zegt Theys. ‘Hij was aanvankelijk zelf een kunstenaar, die de kunst later misbruikte en op een ongeziene manier schade berokkende. Nu nog proberen machthebbers kunst te recupereren.

Hitler is ook een voor iedereen herkenbaar icoon van het kwaad. De opnamen die privéfotograaf Heinrich Hoffmann in 1927 van de Nazileider maakte zijn het uitgangspunt van ‘Mediastudien’ uit 2001.

Aan de hand van deze foto’s bestudeerde Hitler het dramatisch effect van zijn houdingen. De kunstenaar wekt hem tot leven via de morphing-techniek, waarbij het ene beeld overvloeit in het andere.

Vanitas (2005)

Ook de oude schilderkunst is vaak een uitgangspunt voor Theys. ‘Het Vanitas Record’ (2005) is een ironische knipoog naar de zeventiende-eeuwse stillevens die de eindigheid en de ijdelheid symboliseerden. De kunstenaar maakte een gigantische installatie met twintig ton filosofie- en kunstboeken, 125 schedels, computerschermen, kaarsen, kralen en wekkers en liet daarop 20.000 slakken los die langzaam de boeken aanvraten. De beelden hiervan contrasteren met die van de fictieve, massale persaandacht voor het record, die de kunstenaar toevoegde.

Het fotografische ‘Still Lifes with Apples’ (2010) doet door zijn titel aan Cézanne denken. Maar Theys plaatst eindeloos lijkende rijen appels op de tribunes van een stadion. Een cultuurkritiek: de appels staan symbool voor de verlokking door spektakel.

PATRIA (2008) - klik op foto voor video

De grappigste verwijzing naar de schilderkunst vinden we in 'PATRIA' (2008), een tableau vivant op het Brusselse Martelarenplein met de oproerpolitie, vergezeld van paarden en honden, als figuranten. De compositie is geïnspireerd door een nationalistisch doek over de Belgische septemberrevolutie van historieschilder Gustave Wappers.

Maar de dramatiek en heldhaftige strijdbaarheid die Wappers konterfeitte is hier een lamlendige, slaperige vertoning geworden. Af en toe klinken lusteloze strijdkreten op in de drie landstalen die spotten met elke vorm van nationalistische dweperij.

The Final Countdown (2010) - klik op foto voor video

De laatste jaren gebruikt de kunstenaar meer en meer bestaande beelden van het internet. In ‘The Final Countdown’ (2010) zijn 2.000 YouTube-filmpjes verwerkt van amateurs die de gelijknamige song van Europe naspelen.

In zijn niet eerder vertoonde video ‘Danaë’ (2013) maken anonieme vrouwen voor hun webcam vanuit de keuken of slaapkamer allerlei bewegingen met hun bekken. De titel verwijst naar Rembrandts schilderij van Danaë, die door haar vader in een kamer wordt opgesloten opdat ze niet bevrucht zou worden. Een orakel had immers voorspeld dat haar zoon hem zal vermoorden. Uiteindelijk wordt ze zwanger van Zeus die als een bundel lichtstralen binnendringt. In zijn interpretatie van de mythe manipuleerde Theys de lichtinval van de webcam-beelden.

Eric Bracke

[De tentoonstelling Koen Theys, ‘Home -Made Victories’, was te bezoeken van 30 maart tot 18 augustus 2013 in het S.M.A.K. in Gent ]



Meer Expo

Mons culturele hoofdstad van Europa

25/01 Onder massale belangstelling is op zaterdag 24 januari 'Mons 2015' officieel geopend. Burgemeester Elio di Rupo is samen met het koningspaar gaan kijken naar de expo 'Van Gogh in de Borinage'. lees meer

Een nieuw museum en een nieuwe directeur

23/01 Vorig jaar ging in Luik de nieuwe schouwburg open, er staat ook een nieuw designcentrum op stapel en het oude MAMAC zou in 2016 moeten herrijzen als het CIAC, met een kersverse directeur die van Parijs naar de stad aan de Maas verhuist. lees meer

Een camionette vol Kama en Seele

23/01 Kamagurka en Herr Seele stellen samen tentoon in Galerie De Zwarte Panter in Antwerpen. 'Tegen de muur' toont nieuw werk en schilderijen die ze samen gemaakt hebben in de loop der jaren. lees meer

[video] Brafa: duur en eclectisch

23/01 In Tour & Taxis in Brussel loopt vanaf 24 januari de jaarlijke BRAFA-beurs: kunst en antiek van hoge kwaliteit voor een vermogend publiek. Bekijk

Art Eco

22/01 In een nieuwe serie tentoonstellingen toont het Cultuurcentrum Strombeek hoe kunstenaars sinds de jaren zestig gevoelig zijn voor het milieu en hoe ze die gevoeligheid vorm geven. Eén van hen is Leo Copers. lees meer

De zee - salut d'honneur Jan Hoet

21/01 'De Zee' zou de laatste tentoonstelling van Jan Hoet worden, maar zijn dood besliste er anders over. Co-curator en directeur van Mu.ZEE in Oostende, Philip Van den Bossche, nam de fakkel over en presenteert vandaag 'De zee - salut d'honneur Jan Hoet'. Cobra.be sprak hierover met Jan Hoet Jr. en met kunstenaar Kris Martin. lees meer

Bijna 100.000 bezoekers voor het Oostendse Mu.ZEE

16/01 Het Oostendse Mu.ZEE heeft er met bijna 100.000 bezoekers een uitstekend jaar op zitten. De tentoonstelling 'De Zee, Salut d'honneur Jan Hoet' speelt daar zeker een grote rol in. lees meer

Kunst in Suriname

14/01 Britt Lauryssen, studente journalistiek, trok twee weken naar Suriname en maakte in het kader van het journalistieke trainingsprogramma 'Beyond Your World' twee videoreportages over Surinaamse kunst. lees meer

12/01 Dieren en farao's

In de Egyptische kunst zijn dieren alomtegenwoordig. Louvre Lens toont honderden schatten, van enorme sfinksen tot miniatuurcobra's. lees meer

07/01 Een bijzonder vreemd wereldmuseum

De expo ‘Ce tant curieux musée du monde’ in Hornu is een absolute aanrader. In het Mac’s toont directeur Laurent Busine schatten uit het Afrikamuseum. U kunt er nog tot 18 januari naar toe. lees meer

07/01 Marlene Dumas - The image as Burden

In het Stedelijk Museum van Amsterdam was er een uniek overzicht te zien van het indrukwekkende oeuvre van Marlene Dumas. De retrospectieve tentoonstelling 'Marlene Dumas – The Image as Burden', was haar eerste grote tentoonstelling in 20 jaar en bracht bijna tweehonderd werken bijeen vanaf de late jaren 70 tot nu. Vanaf 5 februari 2015 is de expo te zien in Tate Modern in Londen. lees meer

06/01 Nieuwe directeur voor MAS

Vanaf maart wordt Marieke Van Bommel de nieuwe directeur van het MAS in Antwerpen. Ze was de afgelopen twee jaar zakelijk directeur van het Maritiem Museum in Rotterdam. lees meer

02/01 Sensatie en sensualiteit

Pieter Paul Rubens was de voorbije vier eeuwen een inspiratiebron voor heel wat kunstenaars. Dat is tot 4 januari te zien in Bozar in de tentoonstelling "Sensatie en sensualiteit. Rubens en zijn erfenis." lees meer

29/12 Marlène Dumas eredoctor

De Universiteit Antwerpen reikt volgend jaar opnieuw eredoctoraten uit aan zes internationale prominenten: vijf voor wetenschappelijke verdiensten en één algemeen eredoctoraat. Dat laatste gaat naar Marlène Dumas. Zij exposeert vanaf 5 februari in Tate Modern in Londen. lees meer

28/12 Karel Poma (1920-2014)

Karel Poma, die van december 1981 tot december 1985 Vlaams minister van Cultuur was, is zaterdag overleden. Hij was 94. lees meer